Séminaire Aurélie Pistono

Séminaire du LPL

15 novembre à 14h, en salle B011

Aurélie Pistono

(Dpt of Experimental Psychology, Ghent University)

Du participant jeune au vieillissement pathologique: que reflètent les disfluences?

Séminaire de l’équipe Systus

Thème : « Autour de la périphérie »

Le séminaire de l’équipe Systus aura lieu ce vendredi 11 juin en mode « hybride », donc en présentiel en salle B011 pour ceux qui le souhaitent et distanciel pour les autres. Si vous souhaitez assister en mode présentiel (membres du LPL) – dans la limite de la jauge actuelle de 26 personnes – merci de contacter Frédéric Sabio, co-responsable de l’équipe : frederic.sabio@univ-amu.fr.

 

14h-14h50 – J. Deulofeu – Conférencier invité (AMU, laboratoire LIF)

Le statut de périphérique et les limites de l’organisation grammaticale en français

 

14h50-15h30 – D. Lewis & S. Herment, L. Leonarduzzi, C. Portes, L. Prévot, F. Sabio, G. Turcsan (équipe Systus)

Périphéries gauche et droite, en français et en anglais

 

15h30-16h10 – C. Aslanov (équipe Systus)

Le tokharien A (Agni), périphérie de la périphérie des langues indo-européennes

 

16h10-16h50 – M. Gasquet-Cyrus (équipe Systus)

Langues et variétés « périphériques » : questions théoriques et idéologiques

 

Contact : Sophie Herment / Frédéric Sabio

Page de l’équipe Systus

Séminaire de l’équipe POP

Séminaire du LPL - équipe POP
Lundi, 15 mars 2021 à 15h30, en ligne

15h30 – 16h30 : Amelia Pettirossi (Laboratoire de Phonétique et Phonologie, Paris) La dysphonie chez les professeures des écoles : perception et représentations


16h30 – 17h00 : Alexia Mattei (LPL) et Annabelle Capel (Hôpital La Conception, Marseille) Les professionnels de la voix : bilan vocal adapté. L’exemple des enseignants

Séminaire de l’équipe Interactions

Séminaire du LPL - équipe Interactions

Vendredi 19 février 2021, 10h30 – 12h00, en ligne

10h30 – 11h30 : Simona Pekarek Doehler, Université de Neuchâtel

Routinisation d’une grammaire-pour-l’interaction : Les trajectoires développementales de ‘je sais pas’ et ‘comment en dit’ en langue seconde

11h30 – 12h00 : Marco Cappellini, LPL

Alignement des procédés d’étayage dans un télétandem

Séminaire de l’équipe Représentations et Dynamiques (REaDY)

10h30-11h10: Chotiga Pattamadilok

From lip- to script-reading: An integrative view of Audio-Visual Associations in language processing (AVA)

During the talk, I will present the general idea of our new ANR project that proposes to explore the relationships between the two main forms of audio-visual association in language processing, i.e., the associations between speech and articulatory gestures and between speech and orthography. Given their distinct properties, these natural and artificial audio-visual associations have been considered as two cognitive processes that are explained by different theoretical models. The present proposal adopts a novel perspective that seeks to establish the missing link between them. The aim is to elaborate a unified framework explaining how different inputs jointly contribute to forming coherent language representations. A new study that we conducted to address this issue will be presented.

11h10-11h50: Amie Fairs

Can we successfully carry out speech production experiments online?

In this age of COVID, more and more psychological experiments need to be carried out online so that data can still be collected. While much research has shown that typical language comprehension studies, such as lexical decision, can be carried out online, to our knowledge there are no online language production studies. Anecdotally, many language production researchers are skeptical about whether online production data are reliable. We sought in this experiment to carry out a typical production study – picture naming – online, and to determine a) whether we could replicate the well-known production effect of word frequency, b) whether the response patterns were similar to a lab-based experiment, and c) whether online-related parameters, such as internet speed, would have an effect on response times or errors. Preliminary data analysis suggests that we can replicate the word frequency effect, yet the distributions of responses and amount of errors are different to lab based experiments. While this analysis is preliminary, this suggests that online production studies are valuable and find similar sized effects to the lab. In addition, in the course of testing this experiment we have learnt a lot of practical information useful for online production studies, which I will discuss.

Séminaire Francesca Carbone

What is the impact of prosody and semantics on emotion processing?

Francesca Carbone

Séminaire Anna Marczyk & Ben O’Brien

How Spectrotemporal Modulations can be used in phonetic research?

Anna Marczyk & Ben O’Brien