Séminaire Science Ouverte : Carine Dou Goarin & Julien Caugant

Seminaire en deux parties

Vendredi 30 juin 2023, à 10h

En visio - Zoom (Infos d'accès à venir)

Organisé par la cellule Science ouverte du LPL et ouvert à tous les membres du laboratoire

1) Carine Dou Goarin

(Chargée de la bibliométrie, Direction de la recherche et de la valorisation de l'AMU)

Identifiant et profil chercheur : ORCID, IdHal, ResearcherId... et comment les interconnecter + CV HAL

 

2) Julien Caugant

(Cellule Science ouverte du Service Commun de Documentation AMU)

Logiciels et codes-source

 

Page Web de la cellule Science ouverte : https://www.lpl-aix.fr/recherche/science-ouverte/

 

Crédits : Designed by pikisuperstar / Freepik

 

Séminaire Science Ouverte : Isabelle Gras

Séminaire de

Isabelle Gras

(Conservatrice de bibliothèque au Service Commun de Documentation d’AMU, Questions éthiques et juridiques)

Vendredi 26 mai 2023, à 10h

En visio (le lien zoom sera communiqué par mail avant l’évènement)

Organisé par la cellule Science ouverte du LPL et ouvert à tous les membres du laboratoire

Publications et droit d’auteur : Principes du droit d’auteur en droit français, contrat d’édition, licences Creative Commons

Page Web de la cellule Science ouverte : https://www.lpl-aix.fr/recherche/science-ouverte/

 

Crédits : Designed by pikisuperstar / Freepik

Séminaire de l’équipe LSD : Yao Yao

Seminaire de

Yao Yao

(Hong Kong Polytechnic University)

Mardi 30 mai 2023, de 12h à 12h45

Au Laboratoire Parole et Langage, salle de conférences B011 à Aix-en-Provence

Phonetic accommodation of tone: Reversing a tone merger-in-progress via imitation

Résumé :
Previous literature has documented phonetic accommodation for various segmental and suprasegmental features, but the accommodation of tone remains under-explored. The current study contributes to the literature by investigating the accommodation of two merging tones in Hong Kong Cantonese, mid-level Tone 3 (T3) and low-level Tone 6 (T6), in a speech shadowing experiment. Specifically, we ask whether shadowers will reverse the merging trend after exposure to a model talker with distinct T3–T6 productions and if so, what factors will modulate the accommodative behaviors. Evidence for phonetic imitation is observed, but the effect varies by shadower’s baseline production of T3–T6 distinction and across different model talkers. Shadowers with less baseline tonal distinction exhibit greater degrees of imitation, suggesting that greater linguistic distance facilitates imitation. More robust imitation is observed in the young model talker condition, but the effect is most likely driven by the talker’s idiosyncratic production. Shadowers’ impression of the model talker and attitudes towards ongoing changes in the language did not show substantial impact on imitation. We discuss the implications of these findings for theories of speech perception and production.

Séminaire LPC / LPL : Séverine Casalis

Mercredi 3 mai 2023

Séminaire LPC / LPL

Séverine Casalis

(SCALAB, Université de Lille)

Apprentissage lexical chez les enfants d'âge maternelle : mécanismes en jeu et efficacité des méthodes d'intervention en classe

10h-12h AMU, Campus St Charles, SALLE 9-051

Infos : https://lpc.univ-amu.fr/fr/seminaire-lpclpl-severine-casalis

Participer à la réunion Zoom
https://univ-amu-fr.zoom.us/j/85283430679?pwd=RCtzdVQxR1ZiaCtIa2tkYnp4QmFNQT09
ID de réunion : 852 8343 0679
Code secret : 527701

Résumé :
Abstract L’objectif de l’exposé est de présenter de façon parallèle une synthèse de modèles et travaux expérimentaux conduits sur l’apprentissage lexical d’une part et d’études interventionnelles conduites en classe d’autre part. L’apprentissage de mots est conçu, théoriquement, de façon sensiblement différente, chez les très jeunes et jeunes enfants et chez les enfants d’âge maternelle. En conséquence, nous présenterons successivement les modèles de « fast mapping » (Chiat, 2001) rendant compte de l’apprentissage lexical chez le très jeune enfant et le modèle « Complementary System Account » (Lindsay & Gaskell, 2010) qui rend compte des mécanismes d’apprentissage lexical chez l’adulte et l’enfant plus âgé. Cette distinction entre mécanismes d’apprentissage lexical selon l’âge de l’enfant est également justifiée par le rôle que joue l’orthographe dans le développement du lexique, à la fois en termes de configuration lexicale et de type d’exposition. L’apprentissage de la lecture, avec notamment l’impact de l’orthographe et l’exposition aux textes écrits modifie également les interventions réalisées en classe, souvent basées sur les textes écrits à partir du cycle 3. Cette synthèse se conclura par les perspectives de recherche ouvertes par l’articulation entre les travaux de fondamentaux et les interventions en classe.

Séminaire ouvert à tout le monde

Séminaire IMPEC : Marc Jahjah

Seminaire IMPEC

Marc Jahjah

(LAMo / Université de Nantes)

Vendredi 2 juin 2023, de 10h à 12h

Au LPL, salle de conférences B011 à Aix-en-Provence & En Visio

Des mondes de l’écriture aux théories queers et intersectionnelles

Résumé :
Dans cette intervention, je présenterai mes recherches qui portent sur les usages des langues et de la parole dans le domaine du politique, principalement sur la gestion collective de la diversité linguistique et l’usage de la parole dans les relations d’emprise. Je parlerai de mes deux principales enquêtes. La première porte sur les politiques linguistiques en domaine occitan et plus spécifiquement sur le mouvement Calandretas qu vise depuis 40 ans à la revitalisation de la langue occitane par le biais de l’enseignement immersif. Cette étude permet de mieux comprendre les enjeux et les limites d’une action de revitalisation linguistique “par en bas”. La seconde enquête concerne l’analyse de discours issus de groupes “sectaires”. J’évoquerai ce que recouvre cette notion et les enjeux de l’étude de la parole dans un tel contexte.

Séminaire de M. Jahjah ouvert à tout le monde (sessions de l’après-midi réservées IMPEC)

Pour l’accès en visio, merci de contacter Christelle Combe

Site Web : https://impecseminar.hypotheses.org/

Séminaire de Pia Greca

Seminaire de

Pia Greca

(Institute of Phonetics and Speech Processing, LMU Munich)

Vendredi 21 avril 2023, de 10h30 à 12h

Au Laboratoire Parole et Langage, salle de conférences B011 à Aix-en-Provence

Cue-trading relationships in sound change: the case of metaphony in the Lausberg area (southern Italy)

Résumé :

In ongoing sound changes, a coarticulatory effect is often enhanced as the coarticulatory source that gives rise to it wanes. But quite how phonologization and these reciprocal coarticulatory changes are connected is still poorly understood. In my presentation, I am going to address this issue by analyzing the production and perception of metaphony and related suffix vowel erosion in three geographically proximal varieties spoken in the Lausberg area in Southern Italy. Depending on the dialect, the outcome of metaphony can be either different degree of raising or diphthongization of the stem vowel triggered by high vowel suffixes, e.g. [bɛlla], (`beautiful’, fem. sg.) becomes either [bellu], [bjɛllu] or [billu] in the masculine. Meanwhile, the suffix vowel triggering metaphony might be variably either reduced, neutralized, or completely deleted, e.g. [bɛll(ə), bill(ə)]. Metaphony might therefore have a crucial role in the preservation of cues to inflectional morphology whose perception would be otherwise compromised.

In the first part of the talk, I will present the main results from the acoustic analyses, which were based on a corpus of 35 speakers producing mostly disyllabic words with phonetically mid stem vowels and suffix vowels that varied in phonetic height. The results of functional principal components analysis applied to the stem vowels’ first two formant frequencies showed a progressively greater enhancement to the vowel stem across the three regions that was characterized by raising, diphthongization, and then further raising and monophthongization. Suffix erosion was quantified by counting deletions and the degree of vowel centralization. The analysis showed a reciprocal relationship between stem enhancement and suffix erosion across, but not within, the three dialects. Overall, these results suggest that a trade-off of cues between suffix and stem vowel has progressed to different degrees between the three varieties.

In the second part of the talk, the relationship between production and perception is explored in two varieties that present two specular metaphony patterns: in the East of the Lausberg area, the transfer of inflectional morphological from a suffix to a mid-stem vowel is complete, whereas in the village of Mormanno it is more marginal and with suffix preservation. Listeners of both varieties identified in a forced-choice test inflectional information from stems in stimuli produced in both varieties with all suffix information removed. The results showed a perceptual advantage in morphological categorization when listeners perceived stems of their own variety and suggest the presence of two modes of perception. In fact, while listeners from the East were best at distinguishing grammatical categories when the stem vowels were categorically different ‒ thus showing a rather phonological perceptual strategy ‒ Mormanno listeners were in general more sensitive to fine phonetic detail.

Séminaire de l’équipe Language and Speech Dynamics (LSD)

Language and Speech Dynamics (LSD) – Séminaire d’équipe 2023

Vendredi 7 avril 2023, à 10h30 en salle de conférences B011, LPL

 

Programme :

10h30-11h30 : Experimental investigations into turn taking by Martin Pickering (University of Edinburgh), Director of Research for the School of Philosophy, Psychology and Language Sciences.

Résumé : Dialogue is remarkably fluent, with the gaps between interlocutors’ contributions being remarkably short.  In this talk, I describe a series of question-answering experiments in which participants respond to predictable (vs. unpredictable) questions, speeded (vs. slow) questions, and questions in which the critical information occurs early (vs. late).  I then provide a theoretical explanation of these findings, based on the claims that listeners use their own production system to predict the speaker’s utterance and plan their own responses early.

 

11h45-12h15 : Phonological Networks in Speech Perception and Production by Xenia Dmitrieva (LPL, AMU), PhD student.

Résumé : Phonological processing in word perception vs. production is the focus of this study. Two groups of models make distinct predictions on the brain regions involved across the language modalities: (1) Partial Separation Models (PSM) assume both frontal and temporal regions are recruited in production, but only temporal regions – in perception; (2) Integration Models (IM) assume the same fronto-temporal network to be recruited across modalities. In the current fMRI study we are contrasting these models by comparing minimal phonological pairs (e.g., bilabial: “ballon” vs. alveolar: “talon”) within the same participants performing picture naming and passive listening tasks. We’ve performed a region of Interest (ROI) analysis in the motor and auditory cortex to assess the presence (PSM) or absence (IM) of an interaction between phoneme and modality. Bilabial-initial words, both in production and perception, elicited more activation in the lip-associated ROI compared to the tongue-associated one, and vice versa for the alveolar-initial words. This result may indicate that phonological networks are shared across the language modalities.

 

12h15-12h45 : When the going gets tough, be flexy and keep going. The reorganization of speech motor control in response to different sources of speech production complexity by Leonardo Lancia (LPL, CNRS/AMU), CNRS researcher

Résumé : The control of speech production relies on the balance between two fundamental but complementary tendencies of the sensorimotor system. A tendency toward particulation favours the emergence of task-specific functional modules and permits the production of complex behaviour.  At the same time, a tendency toward integration favours the emergence of globally coherent behaviour, as rhythmic patterns of activity, and permits a reduction of the degrees of freedom actively controlled by the speaker. To understand better the interplay between these two tendencies, in our work we aimed at studying how the organization of the sensorimotor system varies across utterances and speech conditions. To this aim, we employed a number of speech repetition tasks in which we manipulated one or more among the following factors: the complexity of the syllabic structure; the heterogeneity of the syllables composing the utterances to repeat; the simultaneous presence of repeated and alternating patterns (leading to speech errors); the presence of delays in the auditory feedback and/or of shifts of the perceived f0; the presence of an artificial speaker simultaneously executing the same speech repetition task at different degree of coordination with the participants’ speech signal. Produced utterances were modeled through a prosodically grounded hierarchy of modulatory patterns corresponding to different components of speech rhythm and behaving as low dimensional dynamical systems. The picture that emerges from these studies is one in which, in order to achieve the required linguistic goals, the coherency of the different rhythmic components as well as their temporal and spatial predictability (respectively related to the variability of syllabic nuclei durations and amplitude values) are modulated in a task-dependent fashion. These results suggest that the global strategies underlying the organization of speech motor control can vary quite drastically as a function of the phonetic content of the utterances to produce, of the conditions of enunciation, and potentially of factors affecting the experienced sense of agency (which is the feeling of control of one’s own actions).

Séminaire de l’équipe S2S : Carolina Pletti

Mercredi 5 avril 2023

Séminaire de l'équipe S2S ouvert à tous

Présentation de Carolina Pletti 

(Université de Vienne)

Laughing Together – the influence of laughter on interpersonal neural synchrony, bonding and prosociality

10h30-12h LPL

Abstract:
In this talk, I will present preliminary results on the effect of laughter on neural synchrony, bonding and prosocial intentions towards an interaction partner. Laughter is a rhythmic, audiovisual expression of emotion, often occurring during social interactions, and has been shown to increase bonding in a social group  through endorphine release. Being a multimodal, rhythmic social stimulus, laughter could be hypothesized to facilitate interpersonal synchrony. This, in turn, could contribute to increased affiliation and prosociality between interaction partners. The present study aimed at testing these hypotheses using functional near-infrared spectroscopy (fNIRS) hyperscanning. Results from a pilot dataset show that laughter increases neural synchrony in the inferior frontal gyrus, but such effect is not long lasting. In this talk, I will discuss implications and challenges for future research on laughter and synchrony.

Bio:
Carolina Pletti is Marie Skłodowska-Curie Fellow at the Institute for Developmental Psychology of the University of Vienna. Her research focusses on the development and neural mechanisms of social cognition, in particular moral cognition, prosociality, laughter, and interpersonal synchrony.

Séminaire de l’équipe Systus : Nicolas David

Séminaire de l'équipe de recherche SYSTUS

Vendredi 9 juin 2023, 10h30-12h

LPL, salle de conférences B011

Nicolas David

(LPL-AMU / LIDILEM, Univ Grenoble Alpes)

Défis et enjeux de l’analyse syntaxique en dépendances du créole mauricien

Résumé :
Depuis l’amorce de sa description linguistique au XIXe siècle (Baissac, 1880) jusqu’à l’officialisation étatique de son orthographe (Carpooran, 2011), la publication de sa première grammaire (Police-Michel et al., 2011) et son intronisation dans le système éducatif, le créole mauricien a progressivement évolué du statut de « patois » vers celui de « langue ». Les recherches scientifiques, notamment sur le plan linguistique, sociolinguistique et didactique, associées à cette langue créole à base française ainsi que son utilisation croissante dans l’écrit journalistique et littéraire ont davantage contribué à cet essor. Or, dans le domaine du traitement automatique des langues (TAL), et en l’absence de ressources informatiques qui lui sont propres, le créole mauricien possède le statut de langue peu dotée. La modélisation informatique de ses ressources linguistiques s’est donc avérée nécessaire, avec le développement d’une chaîne de traitement de premiers niveaux ayant permis son analyse automatique (David, 2019). Dans la continuation de ce traitement automatique, ce travail de recherche doctorale a pour but de construire un corpus arboré pour le créole mauricien afin de s’atteler à une tâche spécifique du TAL : l’analyse syntaxique en dépendances.

 

Séminaire ouvert à tout le monde

Séminaire de l’équipe Systus : Grégoire Andreo

Seminaire de

Grégoire Andreo

(LPL/AMU)

Vendredi 12 mai 2023, de 10h30 à 12h

Au Laboratoire Parole et Langage, salle de conférences B011 à Aix-en-Provence

La politique du langage : exemples de recherches et perspectives en sociolinguistique et analyse du discours

Résumé :
Dans cette intervention, je présenterai mes recherches qui portent sur les usages des langues et de la parole dans le domaine du politique, principalement sur la gestion collective de la diversité linguistique et l’usage de la parole dans les relations d’emprise. Je parlerai de mes deux principales enquêtes. La première porte sur les politiques linguistiques en domaine occitan et plus spécifiquement sur le mouvement Calandretas qu vise depuis 40 ans à la revitalisation de la langue occitane par le biais de l’enseignement immersif. Cette étude permet de mieux comprendre les enjeux et les limites d’une action de revitalisation linguistique “par en bas”. La seconde enquête concerne l’analyse de discours issus de groupes “sectaires”. J’évoquerai ce que recouvre cette notion et les enjeux de l’étude de la parole dans un tel contexte.