Uncovering the causal impact of social signals in social communication
Mardi 12 novembre 2024, 10h
LPL, salle A001 (cafétéria) et EN LIGNE PAR ZOOM
Pour accéder au séminaire en ligne, cliquer sur le Lien Zoom ID de réunion: 898 9074 6390 Code secret: 602908
Résumé :
Human social interactions are the very basis of human communication. During interactions, individuals communicate a large and multimodal amount of information. A crucial part of the information is transmitted through the voice, which carries the semantic content, supported by vocal prosody. In parallel, facial expressions and gestures—such as smiles or nods—, transmit emotions and pragmatic signals, while signals such as gaze structure the interactions. However, understanding the contribution of these social signals to social communication has been a challenge for research studying real social interaction contexts. This is because, in interactions, researchers can only record—and not control—, the signals produced by individuals. To overcome these limitations, we created the experimental platform DuckSoup. DuckSoup is a video-conference platform, just as zoom, but where researchers can transform the voices and faces of individuals in real time with realistic transformation algorithms. I will show how we use this platform to uncover how specific social signals influence social dynamics. To do this, I will present experiments where we aligned or misaligned the smiles of individuals in real time during interactions with face transformation algorithms. Even though participants remained totally unaware that their faces were manipulated, aligned scenarios affected how much participants liked each other, as well as the multimodal propagation of social signals, compared to unaligned scenarios. I will conclude by presenting the potential of this methodology to understand the causal effect of social signals in social communication.
Ce séminaire LPL/AMPIRIC portera sur comment dire, écrire, enseigner les plurilittératies (Chiss, 2012 ; Cazden et al., 1996), et sur la manière dont la création peut nourrir la recherche, en éducation et au-delà. L’accueil par AMPIRIC de l’écrivain et enseignant-chercheur Jean-Simon DesRochers (DesRochers, 2015 ; 2024), collaborateur du projet de recherche Car@kol (Creación Art Based Research d’un @lbum KOLaboratif), fournira l’occasion d’aborder ces questions sous l’angle de la création : par la recherche-création (Raîche-Savoy et Déméné, 2022) ; et à travers l’écriture créative, plurilingue (Moore, 2020 et numérique (Bouchardon, 2014). Créer signifie faire surgir « quelque chose » qui existait uniquement sous forme potentielle. À l’opposé du surgissement des possibles, qui sont forcément avérés, l’acte de création cherche à générer des événements de sens singuliers, inédits. Si le savoir-faire en création permet de se doter de méthodes permettant de parfois tutoyer les potentiels, il n’en demeure pas moins que pareilles méthodes ne sauraient être réduites à des recettes qui aurait pour effet d’éliminer toute création réelle. Dans un tel registre : quel est le sujet dans l’enseignement de la création ? Comment transmettre des savoir-faire qui ne peuvent être reproduits ? La réponse, à la fois simple et infinie, repose sur une passation de dispositions éthiques : il faut chercher à créer et surtout, créer pour chercher. C’est l’ambition du projet Car@kol, recherche-création collaborative et recherche-action/formation, qui vise à développer les compétences plurilittéraciques (plurilingues et numériques) des élèves au cycle 2, ainsi qu'à former les enseignants à ces dernières, par le recours à un album de jeunesse plurilingue (et sa version numérique) réalisé « sur mesure » en collaboration avec des acteurs de terrain.
Car@kol, projet porté par Isabelle Cros (LPL, AMU) et la résidence d’artiste et maison d’édition numérique La Marelle (Marseille), bénéficie d’une aide de l’État gérée par la Caisse des Dépôts et Consignations au titre du Programme Investissements d’Avenir dans le cadre du Projet AMPIRIC lauréat de l’appel à projet « Pôles pilotes de formation des enseignants et de recherche pour l’éducation ».
Jeudi 24 octobre 2024, 15h30 au LPL, salle de conférences B011
Résumé :
While quasi-isochronous rhythms have been frequently reported in non-human animal communication, they have mostly been considered absent in human communication. In this paper, we argue that human speech shows quasi-isochrony when the rhythm is analyzed based on Inter-Onset Intervals rather than words or syllables, akin to how rhythm is commonly defined for non-human animals. Our findings are grounded on a worldwide sample of 49 languages. Rhythms are relatively stable in the range between 0.2-0.6Hz across languages and independent of linguistic and extra-linguistic factors. This quasi-isochrony may rest on neural oscillations and/or respiratory rhythms.
Hello la gang! Les Français·es à Montréal et leur intégration linguistique
Résumé :
La communauté francophone de Montréal est de plus en plus diversifiée. On peut donc penser que le français qui y est traditionnellement parlé change, mais aussi que les francophones issus d'une immigration récente en adoptent certains traits. Qu'en est-il? Cette conférence présente des résultats préliminaires de nos analyses sur des Montréalais d'origine française. Ces résultats incluent une variable phonologique (la prononciation du /a/ en fin de mot) et une variable pragmatique (les variantes pour ‘alors’, incluant le stéréotype hexagonal du coup et sa contrepartie québécoise faque).
Limburgish is spoken in the north-western 12% of the area in which the Franconian tone is spoken, where Cologne was the medieval centre of prestige. It was there, after the beginning of the construction of the cathedral in 1248, that a remarkable lexical tone contrast arose from the contact between the hundreds of highly qualified immigrant craftsmen and thousands of local workmen whose employment was related to the building enterprise. With hindsight, that tonogenesis can be seen as an experiment in pushing the conditions for L1 language acquisition to its limits: the tonogenesis occurred in declarative intonations, yet in principle the tone contrast needed to be available under all intonational conditions.
Unsurprisingly, the embedding of the tone contrast in the intonation grammar led to a wide variety of solutions, causing the dialects to vary in the number of intonation melodies (from 1 to 4) as well as in the pitch shapes of the tones. When focusing on individual dialects, a unique typological feature becomes apparent:
It is not possible to specify the pitch shapes of the tones: These vary with intonational conditions.
Importantly, despite the high pressure that must have been placed on infants to create grammars for what must be seen as implausibly varied set of phonetic forms, the grammars of the dialects known to date all conform to the model of Pierrehumbert (1980) and the assumptions of OT. The Limburgish data offer three confirmations of these models:
The star in T* is an instruction to associate with a *-marked TBU.
Edge-aligned tones align their (R/L) edge with the (R/L) edge of some other phonological constituent.
OT constraints are ranked.
With no basis in those models, other work added the stipulations for (a) that T* must always associate, for (b) that alignment implies association, and for (c) that some rankings are ungrammatical. The Limburgish data prove those stipulations wrong.
Today, the survival of the tone contrast may depend on the function of Acc2 as a local identity marker. In fact, this may be one route for tonoexodus. neutralizations would appear to occur through the generalization of Acc2. Another route lies in reducing the salience of the contrast: one case will be presented in which the tone contrast does exist, but is phonetically too subtle for outsiders to hear as anything than repetitions of the same unremarkable standard Dutch intonation contour. A third way out is through reinterpretation of the tone contrast in terms of consonants, vowels or vowel quantity. This will be illustrated on the basis of the Weert dialect.