Cet évènement fait partie des séminaires du LPL ayant lieu tous les 1ers vendredis du mois 2025/2026.
[Détails à venir]
Séminaire de l’équipe LEdA
Vendredi 3 octobre 2025 de 14h à 15h30
Laboratoire Parole et Langage, salle de conférences B011 et par Zoom
(Freie Universität Berlin)
Résumé :
This talk presents findings from the Cranky Uncle Project, a three-lesson intervention in secondary L2 classrooms designed to teach critical media literacy skills. Rooted in a pedagogical approach that values active learning, the project combines a multilingual digital game (Cranky Uncle, Cook, 2022) with participatory methods to support critical thinking alongside language development. Central to this talk are the gesture-based activities through which students embodied and articulated their understandings of five misinformation strategies. These practices raise questions about how we might best describe, analyse, and further develop gestures as a part of classroom-based learning.
I will share examples of German Sign Language for the misinformation strategies as well as student gestures that emerged during the lessons. I invite discussion on their meaning and possible approaches for analysing such data in order to better understand the role of embodiment in teaching and learning abstract concepts, such as misinformation strategies in L2 contexts. By focusing on embodied learning alongside digital tools, this talk considers how L2 instruction might more fully integrate physical and cognitive dimensions of learning in dynamic and inclusive ways.
Lien Zoom : https://univ-amu-fr.zoom.us/j/86466075201?pwd=UTUvakorM2hCQUVCdnJzT0ppV2p0QT09
Séminaire ouvert à tout le monde
Prochain séminaire LEdA
Vendredi 27 juin à 10h30
(LPL, SUL-amU)
LPL, salle A-102 et en visio par Zoom
Lien Zoom : https://univ-amu-fr.zoom.us/j/86466075201?pwd=UTUvakorM2hCQUVCdnJzT0ppV2p0QT09
Résumé :
Une expérimentation menée en Master 1 FLE a permis d’introduire l’IA générative dans la conception d’activités pédagogiques en grammaire. Les étudiants ont créé et évalué des activités à partir de prompts générés par l’IA, puis analysé la qualité et les limites des contenus produits. L’analyse des retours d’expérience et des écrits réflexifs montre que cette approche favorise la prise de conscience des enjeux liés à l’utilisation de l’IA en didactique des langues et une amélioration et de la réflexion critique chez les futurs enseignants.