De la lecture labiale au langage écrit : projet ANR PRC AVA accepté !

10 October 2019 par Claudia Pichon-Starke
Le projet qui vise à étudier les associations audiovisuelles dans le traitement du langage réunit quatre partenaires à Aix, Lyon et Grenoble...

Le LPL est heureux de vous annoncer que le projet "De la lecture labiale au langage écrit : une vision intégrative des associations audiovisuelles dans le traitement du langage" (AVA), soumis par Chotiga Pattamadilok, chargée de recherche au LPL, a été retenu dans le cadre de l’appel d’offres ANR PRC 2019.

Titre en anglais : From lip- to script-reading: An integrative view of audio-visual associations in language processing

Résumé :
The early exposure to speech and speakers’ articulatory gestures is the basis of language acquisition and is a fingerprint of audiovisual association learning. Is this initial ability to associate speech sounds and visual inputs a precursor of infants’ reading ability? Answering this question requires a good understanding of the cognitive/neural bases of both language abilities and whether they interact within the language system. Studies comparing task performance and spatio-temporal dynamics of brain activity associated with these abilities will be conducted. At the theoretical level, the outcome should lead to an elaboration of a unified framework explaining how multi-modal inputs jointly contribute to form a coherent language representation. At the practical level, the new perspective of a link between the developmental trajectories of “lip-reading” and “script-reading” should contribute to language learning and facilitate early detection and remediation of reading deficits.

Partenaires :
Laboratoire Parole et Langage, Aix-Marseille Univ. (coordinateur)
Laboratoire D'Etude des Mécanismes Cognitifs, Univ. Lyon 2
Laboratoire de Psychologie et NeuroCognition, Univ. Grenoble Alpes
SFR Santé Lyon-Est, Univ. Lyon 1

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